Skip to main content

Din tryghed er det vigtigste for os



Sidst opdateret d. 08.04.2022

I disse corona tider fornemmer vi at der er meget usikkerhed omkring hvordan det er at rejse, og hvordan man skal forholde sig til udenlandsrejser som kunde. Her på siden kan du dermed få svar på nogle af de mest stillede spørgsmål fra vores kunder. Finder du ikke svar på netop dit spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os. 

OBS! Siden opdateres løbende, da den beror på information fra vores leverandører, flyselskaber og politiske beslutninger i både ind- og udland. Vi anbefaler altid at du holder dig opdateret om aktuelle rejsevejledninger op til din rejse. 

Som rejsende kan det være svært at finde rundt i restriktioner, rejsevejledninger og hvilke forhold man bør tage i forhold til en forestående rejse. Vi er her for at hjælpe med at informere dig om præcis de forhold der er vigtige for DIN rejse. 

Book trygt din rejse med Caddie Golfrejser 
Reserver nu og betal senere
Du kan reservere din rejse nu og først betale, når Udenrigsministeriets rejsevejledninger* tillader at man kan rejse til det pågældende land. Så bestiller du en rejse mens UM´s rejsevejledninger fraråder rejser (rød) til det pågældende land, vil du derfor ikke blive opkrævet for din bestilling før det er tilladt at rejse. Vi reservere blot din rejse, men venter med at opkræve dig. 

Corona Passet overtager for alle rejser i EU og verden - sådan fungerer det
Vi har samlet nogle forskellige links herunder, hvor du kan finde informationer vedr. rejser til udlandet. Disser sider på Coronosmitte.dk bliver løbende opdateret og vi anbefaler derfor at du helt op til afrejse sikre dig, at du har den seneste opdatering på dit rejsemål.

Rejser indenfor EU
https://coronasmitte.dk/spoergsmaal-og-svar-om-covid-19/information-om-det-europaeiske-coronapas

Rejser udenfor EU
https://coronasmitte.dk/raad-og-regler/emner/rejser-til-udlandet
 

EU´s ReOpen App
EU har lanceret en hjemmeside og app, som er super brugbar for dig, som skal rejse. Her kan du læse mere om indrejse restriktioner inden for EU. Du kan downloade appen eller se nærmere på dette link: https://reopen.europa.eu/da/

Rejsevejledning - Rejseklar app
UM har lavet en rigtig god app, som hedder Rejseklar, den er værd at downloade og tage med på din rejse. Udover det kan du også læse på UM´s rejsevejledninger:
Da mange restriktioner kan være individuelle afhængigt af om man er vaccineret eller ej, eller hvornår man har fået sin vaccine. Så vil jeg anbefale dig, at du går på UM´s wbsite og læser om det enkelte land indrejserestriktioner. Start her:
https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/

Tip: Når du er kommet ind på det enkelte lands rejsevejledning, så gå ind under "General Anbefaling" og klik på linket for det danske ambassade i det land. Her kan du læse mere om rejserestriktioner, lokale restriktioner mm.
 

Indrejseformular – smitteopsporing
Det er MEGET vigtigt, at I udfylder denne indrejseformular. Denne skal tidligst udfyldes 72 timer før afrejse, men vi anbefaler, at gøre det dagen før I rejser. Hvis den ikke er udfyldt inden indrejse, vil du kunne blive forment adgang til landet.
VIGTIGT: Hav altid et print af bekræftelsen med samt opbevar den på din mobiltelefon, hvis muligt.

Italien: https://app.euplf.eu/#/form

Portugal: https://portugalcleanandsafe.pt/en/passenger-locator-card 
Læs mere om COVID-19 i Portugal https://www.visitportugal.com/en/content/covid-19-measures-implemented-portugal

Spanien - har pr. 6/4 2022 fjernet en masse indrejseregler, og forlanger nu kun at se én af to følgende dokumenter, fra alle indrejsende i Spanien.
1. Et gyldigt digitalt EU covidcertifikat (Corona pas på telefonen)
2. En negativ PCR test der er mindre end 72 timer gammel ved indrejsetidspunktet, eller en antigen test der er mindre end 24 timer gammel ved indrejse.
Hold dig altid opdateret på UM’s hjemmeside, da reglerne kan ændre sig med kort afrejse. Læs mere her:

https://spanien.um.dk/rejse-og-ophold/nycoronavirus-covid19

Irland: https://cvd19plf-prod1.powerappsportals.com/en-us/

Tyrkiet: https://register.health.gov.tr/

Mauritius: Det kan pt. gøres på to måder:
    1. Du kan udfylde en formular via dette link: https://www.mauritiustravelform.com/ - Efter den er ydfyldt og godkendt, vil du få tilsendt et PDF dokument, som du skal udskrive og medbringe på rejsen.
    2. Vi fremsender en formular sammen med dine sidste rejsedokumenter, som skal udfyldes og printes inden ankomst.
Læs mere om indrejse til Mauritius via dette link: https://mauritiusnow.com/

Alle øvrige rejsemål - her kan du finde lokale restriktioner: https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/coronavirus/
Listen vil løbende blive opdateret. Mangler der en vejledning til det land du skal rejse til, så skriv til Caddie Golfrejser på info@caddiegolf.dk - Mærk: Indrejseformular. 

FAQ:
1. Hvilket sædenummer skal jeg sætte ind, når jeg ikke har et sæde nr.?
Svar: Skriv blot NA eller et tilfældigt sæde nummer, hvis du ikke nummeret før I skal udfylde formularen.
2. Hvilken adresse skal jeg indsætte ved hotellet?
Svar: Lav en google på hotellets navn, hvis adressen ikke fremgår på din voucher.

Coronapas og PCR test
En god ide er at have jeres coronapas i en fysisk kopi samt at du downloader coronapas appen, så du har begge.
Vi anbefaler altid uanset om det kræves eller ej, at man har fået foretaget en PCR test, som er max. 48 timer gammel i forhold til planlagt afrejse også selvom man er fuldt vaccineret.

Hjemrejse til Danmark: Find altid de mest opdaterede indrejse regler ifm. COVID-19 på dette link:
https://coronasmitte.dk/raad-og-regler/emner/rejser-til-eller-via-danmark

Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg rejser? 
Vi hjælper dig med at blive klædt på med de nyeste corona-retningslinjer inden din rejse, så du ved hvad du kan forvente i lufthavnen, på hotellet og på banen, og hvordan du skal forholde dig til situationen. Vi holder løbende øje med rejsevejledningerne. Det er dog altid dit eget personlige ansvar at tjekke de løbende rejsevejledninger til din rejse.  
Du kan finde alle rejsevejledninger på UM via dette link: https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/
Eller
UM har lavet en rigtig god app, som hedder Rejseklar, den er værd at downloade via diverse app stores og tage med på din rejse. 

Nyttige link til din rejse:
Råd til indrejse til Danmark: https://coronasmitte.dk/raad-og-regler/emner/rejser-til-eller-via-danmark
Ferieråd: https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/coronavirus/sommerferieraad-2021/

Jeg har bestilt en rejse, hvad sker der hvis en destination bliver orange/rød ift. Udenrigsministeriets anbefalinger? 
Har du booket en rejse til et land der pludselig ændrer status til skraveret orange eller rød, tager vi fat i dig og informere dig om hvilke muligheder der er for ombooking, tilgodebevis eller lignende. Da Udenrigsministeriet opdaterer deres informationer hver torsdag, vil du høre fra os tidligst 14-2 dage inden din rejse og seneste torsdagen forinden, hvis landet er rødt/orange på det pågældende tidspunkt. 

Garanti for pengene tilbage 
Vi er medlem af rejsegarantifonden, og derfor er berettiget til at få dine penge retur hvis din rejse annulleres pga. corona op til afrejse. Det forudsætter altid at det er en pakkerejse som du har købt hos os.
Bare rolig du vil ikke blive spist af med en voucher - du får dine indbetalte penge refunderet!

Spørgsmål fra vores kunder 

Vores største fokus er at kunne oplyse så meget som muligt til dig som kunde, da vi tror på at information skaber tryghed. Herunder har vi besvaret nogle af vores kunders oftest spurgte spørgsmål i forbindelse med corona. 

1. Før afrejse spørgsmål

1.1: Vi har booket en rejse og betalt depositum mens destinationen var OK at rejse til. Er vi stadig berettiget til at få alle vores penge refunderet, hvis vi indbetaler restbeløbet og destinationen lukkes ned på betalingstidspunktet eller før afrejse? 

SVAR: Da du har købt en pakkerejse, så er svaret - Ja, du er stadig berettiget til at få alle dine penge retur. Det vigtigste er, at du overholder dine indbetalingsdatoer, da vi ellers vil tolke det som en misligholdelse af aftalen og derfor antager, at du ikke ønsker at rejse. I dette tilfælde vil din rejse og depositum være tabt. 

1.2: Jeg har bestilt en rejse, men ønsker at annullere den da landet er orange ift. Udenrigsministeriets anbefalinger. Hvordan skal jeg forholde mig? 
SVAR: Der er forskel på om det er dig som kunde der annullerer, eller om det er os som rejsebureau der annullerer en rejse. Se herunder:  

På kundens foranledning 
Hvis du som kunde ønsker at annullere din rejse, så vil vores almindelige rejsebetingelser være gældende – læs mere herunder pkt 7B ”Ændringer og aflysning på kundens foranledning”. 
 
På Rejsebureauet foranledning 
Vi følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger og frarådes alle rejser (rød) betyder det rejsen kan annulleres, men vi som rejsebureau afgøre først om rejsen skal annulleres op til 2 dage før afrejse taget situationen i betragtning. 

1.3: Hvilke forholdsregler skal jeg forberede mig på når jeg er afsted? 
SVAR: Der er forskellige retningslinjer og forholdsregler i de forskellige lande, og de kan ændre dig. Derfor skal du være opmærksom på at nedenstående restriktioner kan variere mellem lufthave, hoteller og baner. 

  • Har du symptomer?  – Aflyst din rejse og bliv hjemme. 
  • I nogle lufthavne er påkrævet helbredskontrol, fx kontrol af feber. 
  • Mundbind er obligatoriske i lufthavne og på flyrejsen. Medbring mundbind hjemmefra, så du er sikker på at have dem på dig. 
  • Hold afstand og følg instruktioner fra personalet på hoteller og i lufthavne. 
  • Butikker og restauranter i lufthavne er formentlig lukkede.  


1.4: Hvad sker der hvis Udenrigsministeriet opfordrer danske turister til at komme hjem øjeblikkeligt, mens jeg er der?
Det vi har erfaret igennem sommeren er, at Udenrigsministeriet har lært af sidste hjemkaldelse d. 13.03.2020. Det vi oplever nu, er at når et land lukkes ned, så skal man afvikle sin ferie og benytte sin planlagte hjemrejse. Når man så kommer hjem, skal man testes i lufthavnen for COVID-19.

1.5: Kan jeg blive forsikret hvis jeg gerne vil rejse til et orange land? 
Der er nogen forsikringsselskaber der dækker dig på din rejse, selvom du rejser til et orange land, vi anbefaler Gouda Rejseforsikring. Dog skal du være opmærksom på, at der kan være enkelt tilfælde relateret til corona, som ikke dækkes af forsikringen. Se mere her. 

1.6: Min arbejdsgiver giver mig karantæne, hvis jeg tager afsted på min planlagte ferie – hvad er mine rettigheder?
Såfremt din arbejdsgiver giver dig karantæne som følge af, at du har været på et bestemt rejsemål, er dette ikke noget, vi som rejsebureau, i henhold til gældende lovgivning, er ansvarlige for.
Dette er et privat anliggende og refundering af rejsen skal derfor anlægges hos dit forsikringsselskab.
Se vores rejsebetingelser her:
https://www.caddiegolfrejser.dk/betingelser

1.7: Kan jeg vælge at fortsætte min planlagte rejse?
Ja, det vil du godt kunne. Vent med at give os besked indtil vi kontakter dig. Tag dog i lufthavnen, som jf. din rejseplan og tjek med det enkelte flyselskab om der er ændringer i din rejseplan.
Tjek med din rejseforsikring, men du skal vide, at de fleste rejseforsikringer stadig gælder, da du bestilte din rejse mens rejsemålet var i grøn eller gul jf. um.dk.

1.8: Hvad gør jeg, hvis jeg bliver syg inden eller på rejsen? Skal jeg have en rejseforsikring?
Vi anbefaler, at du har en afbestillings- og rejseforsikring, som kan dække dine tab, hvis du ikke kan rejse på ferie pga. sygdom. OBS: Det er vigtigt at den dækker, hvis du bliver syg med COVID-19. 

Rejser du inden for EU skal du som min. have en forsikring som dækker hjemtransport. Tjek med din nuværende familieforsikring om I er dækket inden I bestiller.

For rejser udenfor EU skal du altid tegne en rejseforsikring. 
OBS: Mange rejsemål kræver at du har en rejseforsikring, som dækker dig ved Corona. ex. hvis du får Corona og skal på et karantæne hotel og have ny hjemtransport, er det vigtigt at du undesøger at du har en ordentlig dækning. Søg råd ved din rejseforsikring.

Ved rejser indenfor EU skal det blå EU-sygesikringsbevis medbringes, da det erstattede det gule sygesikringskort 1. august 2014. Det blå kort dækker akut opstået sygdom på ferierejser og giver de samme vilkår, som borgerne i det pågældende land har. Det dækker ikke hjemtransporten.

Dokumentation på at din rejseforsikring dækker ved COVID-19?
Til visse rejsemål eksempelvis Mauritius, vil du have brug for et certifikat til din rejse, der dokumenterer, at du har dækning for udgifter til lægebehandling i forbindelse med Coronavirus. Dette kan alle rejseforsikringer hjælpe dig med. Vær opmærksom på, at du skal ofte kontakte dem i god tid, så de kan nå at udstede og sende certifikatet til dig, inden du skal rejse.


1.9: Skal jeg have en afbestillingsforsikring?
Det er en RIGTIG god ide, at have en afbestillingsforsikring på plads inden du booker din rejse. Da alle sygdomsrelaterede forhold som du som kunde kan pådrage dig inden en afrejse, kun kan dækkes via en personlig afbestillingsforsikring. 

1.10: Hvis der indføres restriktioner på rejsemålet inden du skal rejse, som vil påvirke din rejse, hvad gør jeg?
Hvis der indføres restriktioner om karantæne ved ankomst til destinationen, efter du har bestilt din rejse, er det din egen afbestillings- og rejseforsikring som skal dække dig ved afbestilling. 
Vær opmærksom på, at det er ofte et krav for dækning, at der ikke var indrejserestriktioner på rejsemålet, da rejsen blev bestilt.

1.11: Kan jeg rejse til Mauritius eller andre lande, hvis jeg har haft COVID-19, men er færdig vaccineret?
Vedr. Mauritius, så kan vi anbefale dig, at læse mere om dette på på dette link, hvor du kan finde svarene: https://mauritiusnow.com/faqs/
Grundet til at vi ikke skriver svarene her, skyldtes at regler ændre sig så hurtigt, at vi ikke kan nå at få dem opdateret.
Vedr. rejser indenfor EU: Der vil vi anbefale dig, at læse mere på EU-REOPEN eller Rejseklar appen, som kan dowloades.'

1.12: Har det indflydelse på min indrejse, hvis jeg ikke har fået mit 3. tredje vaccinationsstik?
Det er vigtigt, at du læse om indrejseregler, karantæne- og testkrav på den relevante danske ambassades hjemmeside. Mange lande har fortsat helt eller delvist indrejseforbud for nogle rejsende.


2. Under rejse

2.1: Hvordan skal jeg forholde mig, når jeg er på rejsen og er i tvivl om jeg skal testes inden jeg flyver hjem?

Som udgangspunkt skal du ikke testes, men da det hele tiden ændre sig afhængig af nye virus mutationer, så kan vi varmt anbefale dig at holde øje med denne side:
https://coronasmitte.dk/raad-og-regler/emner/rejser-til-eller-via-danmark

2.2: Hvad skal jeg gøre, hvis jeg af myndighederne i udlandet får besked på at gå i karantæne?
Hvis du får besked på at gå i karantæne af lokale myndigheder, skal du som det klare udgangspunkt følge anvisningerne. Udenrigsministeriet har begrænsede muligheder for at yde bistand til udlandsrejsende, der skulle blive bedt om ikke at forlade deres hotel eller bedt om at gå i karantæne i et privat hjem. Danske myndigheder kan ikke påvirke de tiltag og restriktioner, andre lande vælger at indføre, og som de mener er nødvendige for at hindre videre smittespredning. Vi har samlet eksempler på, hvem der kan hjælpe dig her:
https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/sundhedsforhold/